SWB EQUESTRIAN WEEK I ANPASSAD KOSTYM
– Intresset för tävlingen är mycket stort, det kan vi konstatera. Vi jobbar stenhårt för att alla som önskar ska får möjlighet att komma till Flyinge och tävla med sina unghästar, säger Tomas Torgersen, Senior Advisor för SWB Equestrian Weeks. Vi kommer att få pussla en hel del för att få till det, men det är ett angenämt problem.
Förutom Breeders Trophy för 4-6-åriga dressyr- och hopphästar kommer championaten för de tre- och sjuåriga hästarna, liksom det prestigefulla Riksstofinalerna att avgöras under veckorna. Även om evenemanget får genomföras utan publik kommer arrangören erbjuda publiken en webbaserad plattform med ambition att förmedla den spänning och nerv som finns på plats på Flyinge.
– SWBs två Elitauktioner kommer att hållas online i samband med tävlingarna och vi har även en hel rad högintressanta och inspirerande webinarier inplanerade och även annat kul på gång, berättar SWBs VD Helén Uddefors. Vi står naturligtvis inför en utmaning att förmedla den känsla och glädje som man upplever på plats, men jag lovar att vi ska göra allt för att nå hela vägen dit.
Under förra året presenterade Saab, en av SWB Equestrian Weeks huvudsponsorer, det nya konceptet ”Talang möter talang”. Tanken är att skapa bra förutsättningar för nya konstellationer mellan talangfulla uppfödare, hästar och ryttare.
– Breeders Trophy ligger helt i linje med vårt syfte med ”Talang möter talang” och har även kopplingen till vår stora satsning på utvecklingen av svensk dressyrsport, säger Stefan de Flon, sponsoransvarig på Saab. Det är där toppryttarna kan scouta sina blivande mästerskapshästar och skapa innovativa lösningar för alla inblandade parter genom samarbeten med uppfödare och unghästutbildare vilket vi ser som ett oerhört viktigt led i vårt samarbete med både SWB och Svenska Ridsportförbundet, fortsätter han.
Hållbar matchning av unga hästar är en av byggstenarna i det mångåriga samarbetet mellan Agria Djurförsäkring och SWB och just Breeders Trophy är ett av delmålen på väg mot större uppgifter.
– Som huvudsponsor för Breeders Trophy känns det fantastiskt kul att vi kan genomföra detta i år, säger Mikael Theorén, chef för affärsområde Häst på Agria Djurförsäkring. Det är viktigt att vi stödjer de svenska uppfödarna som strävar efter att skapa hållbara kvalitetshästar som står sig i den internationella konkurrensen om morgondagens stjärnor.
Sedan tidigare är det klart att Breeders Trophy i fälttävlan går på Strömsholm några veckor tidigare än hoppningen och dressyren.
– Vi är jätteglada över att vi lyckats få ihop detta på ett så bra sätt på våra Riksanläggningar säger Christina Rosell, VD för Flyinge AB och RS Strömsholm. Utbildning av unga hästar och ryttare är en mycket viktig del i vår verksamhet och att därför kunna lyfta fram Breeders Trophy är extra roligt, fortsätter hon. Att dessutom visa upp både Flyinge och Strömsholm i härlig höstskrud är en ära!