Så kan Flyinges ridhus bli ännu smartare
Det var Ridsportens Innovationer, ett projekt med mål att främja utveckling av ny teknik som i sin tur kan ge bland annat hållbara hästar och ryttare, som bjöd in till diskussion när SM i dressyr avgjordes på Strömsholm. Träffen inleddes med en kort presentation om hur långt arbetet kommit med stora ridhuset på Flyinge.
– Vi har monterat sensorer och börjat göra mätningar, bland annat hur inomhusmiljön är, berättade Madeleine Malmsten, som ansvarar för tekniken i Flyinges ridhus och också ingår i projektledningen för Ridsportens Innovationer.
– Och så här långt kan vi säga att miljön i Flyinges ridhus är bra, fortsatte Madeleine.
Dressyrryttarna fick sedan i uppdrag att tillsammans ta fram idéer om hur de skulle vilja använda ny teknik i sin och hästarnas träning.
– Egentligen är allt möjligt, så det gäller att tänka fritt, menade Kristina Berggren, projektledare för Ridsportens Innovationer.
Att ta reda på hur bra miljön är, både i kalla och varma ridhus, stod på önskelistan, liksom möjligheterna att kunna mäta takten och mäta hur sitsen påverkar hästen.
– Jag tycker att det är viktigt att vi också kan mäta hästarna ute, så att vi inte alltid sitter och tränar i ridhus, förklarade Ulla Håkanson, som lovade att ställa upp och rida med sensorer i sin dagliga träning om det blev aktuellt.
I en av pauserna under SM-dressyren bjöd också Ridsportens Innovationer in till en demonstration av en ny app som gör det möjligt att träna på distans.
Ridskolan Strömsholms lärare Åsa Steninger satt med ryggen åt dressyrbanan, tittade på en dator och höll lektion för årskurs 3-hippologen Lovisa Carlsson som red skolhästen Hugo Boss WH (val. f-09, e. Hip Hop-Opius, uppf. Håkan Waltersson, äg. Ackordshäststiftelsen).
Ritten filmades med en vanlig mobilkamera och Åsa kunde titta på hur Lovisa red i datorn. Lovisa hade också ett headset på sig så att hon kunde kommunicera med Åsa och få instruktioner om vad och hur hon skulle göra.
– Jag tycker det fungerar bra även om solljuset var väldigt starkt i dag. Jag tror framför allt att det här är bra för att finslipa på detaljer trots att man inte kan vara på samma ställe, förklarade Åsa Steninger.
Att tränaren inte alltid behöver vara på samma plats som eleven för att hjälpa till är en av huvudtankarna kring appen. Till exempel kan tränaren på distans, med datorn/mobilen framför sig och headsetet inkopplad hjälpa eleven under de sista förberedelserna inför en tävling. Eller helt enkelt hålla en lektion på distans.